Verticals was made by the Jameel Art Centre’s Assembly 2020 as a platform to share our process during the year long program. Ranging from our decided collective theme and individual curatorial prompts, to artist selections, production processes and our final culminating exhibition, this page is our process and journey.

The Assembly was created by Jameel Arts Centre as an experimental programme designed to foster creative leaders aged 18 to 24 and invite the collective design of projects responding to areas of interest for their generation.






Treat Yourselves


by Hassana Arif
(Mixed media and found objects)

Treat Yourselves is an observation of how womens concerns often go unheard and our problems within the region get belittled. Yet, we are encouraged to treat problems with forms of self-care.

Originally, it revolved around self-improvement and perseverance in the face of systemic oppression. Now, self-care means facials, massages, and other luxuries.

What was first meant to empower women to fight for change, is now mainly about profit. This change, and the fact that self-care is marketed towards women, feels like an attempt to placate us.

My aim is to highlight the absurdity of using commercial methods to combat the obstacles women face. Made of various materials and embedded messages, the piece is a series of photographs that depict figures that personify the problems women endure. These figures are "treating themselves", and the colors highlight the drastic contrast between the figures and the scenes.

Commissioned by Aliyah Alawadhi

دلّعوا نفسكم


حسّانة عارف
 (وسائط متعددة و أشياء المعثور عليها)

دلعوا نفسكم عبارة عن رصد لتجاهل هموم المرأة وتصغير وعدم مبالاة  لمشاكلنا في المنطقة، وبالرغم من ذلك، يتم حثنا على علاج المشاكل باستخدام أشكال الرعاية الذاتية. كانت الرعاية الذاتية في الأصل تركز على تحسين الذات والمثابرة في وجه الظلم الممنهج، إلا أنها تحولت الى العناية ببشرة الوجه والمساجات وغيرها من أشكال الرفاهية. أي أن ما كان يهدف بداية إلى تمكين المرأة والنضال من أجل التغيير، أصبح الآن مصدراً من مصادر
الربح

ويبدو أن هذا التغيير، وتوجيه العملية التسويقية لرعاية الذات نحو النساء، هو محاولة لإرضَائنا

أهدف من خلال العمل إلى تسليط الضوء على سخافة استخدام الأساليب التجارية لمكافحة المعوقات التي تواجهها المرأة. هذا العمل، والمصنوع من مواد مختلفة ورسائل ضمنية، عبارة عن سلسلة مِنْ الصور التي تصور شخصيات تجسد المشاكل التي تعاني بسببها المرأة. هذه الأشكال "تعالج نفسها"، والألوان تسلط الضوء على التناقض .الكبير بين الأشكال والمشاهد

بتكليف من عالية العوضي






Hassana Arif (b. 1995, UAE) is a multidisciplinary artist with a BFA in Visual Arts from Zayed University, Dubai. She tackles themes such as identity politics, symbolism within nature, and gender-based social issues.

In her work, Hassana tries to explore and reflect on her own identity and the cultural norms that played a role in shaping her. In doing so, she continuously strives to become more aware of herself and to analyze the rationale behind the societal pressures of being a woman in the region.


حسّانة عارف (مواليد ١٩٩٥ ، الإمارات العربية المتحدة) هي فنانة متعددة التخصصات، حاصلة على بكالوريوس فنون جميلة في الفنون البصرية من جامعة زايد، دبي. تسلط الضوء على مواضيع مثل الهوية، والرمزية في الطبيعة، والقضايا الاجتماعية المرتبطة بالمرأة

من خلال أعمالها، تحاول حسّانة أن تستكشف هويتها، وتبحث في المعايير الثقافية التي لعبت دورًا في تشكيلها. حيث تسعى دائمًا لتصبح أكثر وعيًا بنفسها، وأن تحلل الأسباب الذي أدت إلى الضغوط المجتمعية على المرأة العربية