Verticals was made by the Jameel Art Centre’s Assembly 2020 as a platform to share our process during the year long program. Ranging from our decided collective theme and individual curatorial prompts, to artist selections, production processes and our final culminating exhibition, this page is our process and journey.

The Assembly was created by Jameel Arts Centre as an experimental programme designed to foster creative leaders aged 18 to 24 and invite the collective design of projects responding to areas of interest for their generation.






Prayer Chairs & British Club Tattoos


by Mariam AlZayani + Nasser Alzayani
(Mixed Media)

Click here to view the project’s own dedicated website.

Memory cannot be objective. But it can be deeply associated to objects. Through exercises of reassociations, we want to collectively uncover the ways in which our past experiences overlap and contradict one another. As these memories materialize and transform, we will be responding to them in a series of collaborative works that explore the relationships between lived experience and material.

We want to create an experience of moving through a memory: a series of tangents unfolding from a single, initial thought. As visitors navigate the various spaces of the art center they will encounter fragments of texts, sounds, found objects and installations that distort and enrich our parallel—and sometime perpendicular—narratives.

Commissioned by Dina Khatib

كرَاسي الصلاة ووشُوم النادي البريطاني


مريم الزياني و ناصر الزياني
(وسائط مختلطة)

اضغطوا هنا لزيارة الموقع الخاص بهذا المشروع. 

صحيح أنه لا يمكن للذاكرة أن تكون موضوعية، إلا أنها يمكن أن ترتبط ارتباطًا وثيقًا بالأشياء. نسعى من خلال تمارين إعادة الارتباط إلى الاكتشاف وبصورة جماعية كيف تتداخل تجاربنا السابقة وتتعارض مع بعضها البعض. وبالتالي وعندما تتجسد هذه الذكريات وتتحول، يمكن من خلال سلسلة من الأعمال التعاونية استكشاف العلاقات بين التجارب الحياتية والمواد.

نريد أن نستحضر تجربة التنقل عبر الذاكرة، أي مجموعة من المنحنيات التي تتشكل من فكرة أولية واحدة. ويرى الزائر أثناء تنقله في المساحات المختلفة لمركز الفن أجزاء من نصوص وأصوات وأشياء تم العثور عليها وتنصيبيات تشوه وتثري في الوقت ذاته رواياتنا المتوازية، والمتعامدة أحياناً.

بتكليف من دينا الخطيب







Mariam AlZayani is a Bahraini-American designer and artist (b.1996, Manama, Bahrain) currently based in Sharjah as a Graphic Designer at Fikra Design Studio. She is a graduate of the American University of Sharjah with a degree in Visual Communication. Mariam has been featured in various art exhibitions including Sikka Art Fair, Art Jameel, and Fikra’s Graphic Design Biennial. Her work is rooted in strong concepts and is constantly drawing inspiration from her surroundings and interests. She is fascinated by the ‘what if’s’ of design and the potential for design to manifest into different and evolving ways. Mariam aims to pursue a Masters degree in the future and eventually teach in her field.


مريم الزياني مصممة وفنانة بحرينية أمريكية (مواليد 1996 في المنامة، البحرين) تقيم حاليًا في الشارقة وتعمل مصممة جرافيك في ستوديو فكرة للتصميم. حصلت مريم على شهادة البكالوريوس في الاتصال المرئي من الجامعة الأميركية في الشارقة، وشاركت في العديد من المعارض الفنية بما في ذلك معرض سكة للفنون ومعرض فن جميل وبينالي فكرة للتصميم الجرافيكي

يرتكز عملها على مفاهيم قوية مستلهمة من محيطها واهتماماتها، وهي مفتونة بمبدأ "ماذا لو" في التصميم واستكشاف جوانبه باستخدام أساليب مختلفة ومتطورة. تتطلع مريم إلى الحصول على درجة الماجستير في المستقبل والانخراط في مجال تعليم التصميم


Nasser Alzayani is a Bahraini-American artist (b. 1991, Manama, Bahrain) practicing in Abu Dhabi. Nasser’s practice expresses an obsessive documentation of time and place through drawings and writings, as well as found and cast objects. Incorporating themes of both factual and fictional archaeology, his most recent works explore lost landscapes and their preservation through memory. He has an MFA in Glass from the Rhode Island School of Design and is a graduate of the American University of Sharjah with a degree in Architecture.


ناصر الزياني فنان بحريني أمريكي (مواليد 1991 في المنامة، البحرين) يعمل في أبو ظبي. تعبر أعمال ناصر عن هوس في توثيق الزمان والمكان عبر الرسومات والكتابات بالإضافة إلى شغفه بالأشياء الملقاة جانباً والتي يعثر عليها

ويدمج عمله الأخير بين علم الآثار الواقعي والتخيلي ويتناول المناظر الطبيعية المفقودة وآلية المحافظة عليها من خلال الذاكرة. ناصر حاصل على ماجستير الفنون الجميلة في الزجاج من كلية رود آيلاند للتصميم وعلى شهادة بكالوريوس في العمارة من الجامعة الأميركية في الشارقة