Verticals was made by the Jameel Art Centre’s Assembly 2020 as a platform to share our process during the year long program. Ranging from our decided collective theme and individual curatorial prompts, to artist selections, production processes and our final culminating exhibition, this page is our process and journey.

The Assembly was created by Jameel Arts Centre as an experimental programme designed to foster creative leaders aged 18 to 24 and invite the collective design of projects responding to areas of interest for their generation.






Excrescence


by Talal Khalid Al Najjar
(Plaster, acrylic, polystyrene foam, aluminium, cardboard, newspaper, gauze, and tape)

To what extent can the values of faith (and the abandonment of it) enable us to navigate today’s tech world? This piece surveys how religious and secular values are instrumentalized to survive today's technology-driven life in cities. As an Emirati-American raised around Islam, Christianity, and secularism, Talal Al Najjar draws on his experience living in Chicago and Dubai, two cultural melting pots and architectural icons. He engages with how human humans recontextualize secular vs. religious symbology and values from antiquity in an attempt to withstand today’s ever-evolving hyper-reality.

As antiquity meets technology, what is forbidden? What is sinful? How do we perceive ourselves, life, and being in this rapidly changing world? This cross-medium exploration dives into technology by way of projections as well as into faith by way of sculpture, a form that is prevalent across the faiths that he grew up around.

Commissioned by Daniel Rey

اكسراسنس


طلال النجار
(بلاستر وأكريليك ورغوة البوليسترين والألمونيوم وورق الكرتون المقوى والجرائد والشاش وشريط لاصق)

إلى أي مدى يمكن لقيم الإيمان (والتخلي عنها) أن تساعدنا في الإبحار في عالم تكنولوجيا اليوم؟ تستعرض هذه المقالة كيفية استخدام القيم الدينية والعلمانية للصمود في حياتنا المدنية اليوم والتي تعتمد على التكنولوجيا. بصفته إماراتي - أمريكي الجنسية نشأ في محيط الإسلام والمسيحية والعلمانية، يستلهم طلال النجار أعماله من تجربته في العيش في شيكاغو ودبي، واللتان تمثلان بوتقتان ثقافيتان ورمزان من رموز الفن المعماري. فهو يتفاعل مع سلوكيات الأفراد في إعادة صياغة السياق العلماني مقابل الرموز الدينية وقيم العصور القديمة في محاولة لمقاومة الحاضر المفرط في الواقعية و المتطور باستمرار

فما هو المحظور عندما تتقاطع العصور القديمة مع التكنولوجيا؟ ما هي الخطيئة؟  كيف نرى أنفسنا والحياة والوجود في هذا العالم سريع التغير؟ يغوص هذا البحث الاستقصائي عبر الوسائط في عالم التكنولوجيا من خلال الإسقاطات، وفي الايمان والدين من خلال النحت، والذي هو الشكل السائد عبر الأديان التي نشأ حولها

بتكليف من دانيال راي










Talal Khalid Al Najjar (b. 1999, Dubai, U.A.E.) is an Emirati artist based in Chicago and Dubai, working towards his BFA at the School of the Art Institute of Chicago (2021). He is an interdisciplinary artist who works in and combines; painting, drawing, sculpture, printmaking, video, and sound. Coming from a multicultural (Emirati and American) background, his work explores a variety of aspects of cultural heritage, society, history, youth, identity, and materiality – using and merging these elements in unconventional ways. He has exhibited work at Sikka Art Fair in 2016, the Chicago Art Book Fair in 2019, Sikka Art Fair in 2020.


طلال النجار (مواليد 1999 ، دبي ، الإمارات العربية المتحدة) هو فنان إماراتي مقيم في شيكاغو ودبي ، يدرس في مدرسة معهد شيكاغو للفنون (2021).

إنه فنان متعدد التخصصات يعمل في ويجمع ؛ الرسم والرسم والنحت والطباعة والفيديو والصوت. يأتي من خلفية متعددة الثقافات (إماراتية وأمريكية)، يستكشف عمله مجموعة متنوعة من جوانب التراث الثقافي والمجتمع والتاريخ والشباب والهوية والأهمية المادية - باستخدام ودمج هذه العناصر بطرق غير تقليدية. عرض أعماله في معرض سكة للفنون في 2016 و 2020.